نوشته شده توسط الهام مشایخی
منتشر شده در تاریخ بهمن 22, 1400

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پاسخ جامع به شبهه سکوت امام علی (ع):

ثابت شد که وظیفه امام علۍ﴿؏﴾ برحسب مرویات شیعه واهلسنت بنابر دستور پیامبر(ص) صبر
است.

 

مُقدّمه :

پاسخ نهایی وجامع به این شبهه :
سؤالی است که مخالفین همواره در ایام فاطمیه میپرسند؛البته قضیه قیام و سکوتِ امام از همان زمان بهانه ی نواصب برای طعنه به مولانا امیرالمؤمنین (ع) بود؛ اگر سخن گویم، مىگویند براى حرص به ملک است واگر سکوت «: امام علی (ع) با اندوه میفرماید کنم مىگویند از مرگ هراس دارد. هیهات پس از این همه پیشامدهاى سهمگین و پى در پى چنین باشد! سوگند به خدا انُس پسر ابو طالب به مرگ بیشتر از انس نوزاد به سینه مادرش است، بلکه سکوت من براى آن است که فرو رفتهام در علمى که مکنون است واگر آن چه را که مىدانم هر آینه شما مضطرب و لرزان مىشوید مانند لرزیدن ریسمان در چاه ژرف ».
« فَإِنْ أَقُلْ یَقُولُوا حَرَصَ عَلَى الْمُلْکِ وَ إِنْ أَسْکُتْ یَقُولُوا جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ هَیْهَاتَ بَعْدَ اللَّتَیَّا وَ الَّتِی وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِی طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْیِ أُمِّهِ لَکِنِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَکْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمُ اضْطِرَابَ الْأَرْشِیَهِ فِی الطَّوِیِّ الْبَعِیدَهِ »

کشف الیقین ج: ۱ ص: ۱۸۰
چقدر سخن حضرت حال نواصب را دقیق وصف میکند .

ابن تیمیه وامثالش میگوید که امام علی در جمل وصفین برای #طمع به ریاست دنیوی جنگیده ! ونواصب﴿لَعَنَهُمْ اللهْ﴾ بخاطر صبر حضرت﴿؏﴾ در جریان هجوم به سرور مؤمنین تهمت هراس میزنند،قبّحهُم الله .
معمولاً غرض از این سؤال به حاشیه راندن اصل هجوم وپوشش بر جُرم عظیم ابوبڪر وعمر است؛چراکه نواصب همیشه سعۍ دارند امام علۍ﴿؏﴾ را مقصّر نشان دهند واین ناشۍ از بغض شدید آنها نسبت به اهل بیت﴿؏﴾ است .
بدین روند از پاسخ به جرایم ابوبکر وعمر فرار میکنند.
در ادامه یک پاسخ جامع ومستند به این سؤال داده خواهد شد .
چرا علی رضی الله عنه در جریان هجوم سکوت کرد؟ «: مخالفین میپرسند »

میگوییم آیا پاسخ را بر مبنای اهلسنت میخواهید یا مبنای شیعه؟

بر مبنای اهلسنت قیام بر حاکم ظالم #مطلقا_حرام است ! پس یک کاربر اهلسنت اصلاً حق ندارد بپرسد چرا امام علی ﴿؏﴾ قیام نکرد؛چون اساساً این عمل نزد اهلسنت “حرام” است .
روایات اهلسنت را بخوانید ⇣
دستور به اطاعت #امراۍ_ظالم در صحیح مسلم بعد از من امامانی خواهند بود که به هدایت رهنمون نمی کنند و به سنت من عمل « : پیامبرصلى الله علیه وسلم فرمود: عمل نمی کنند و در بین آنان مردانی هستند که قلب هایشان قلبهاۍ شیطان است و جسمشان جسم انسان، عرض کردم وظیفه ما در این هنگام چیست؟ فرمودند: فرمانبردار و مطیع امیر باش و سخنش را بشنو اگرچه تو را بزند و اموالت را بگیرد فرمانبردار و مطیع باش ».

یَکُونُ بَعْدِی أَئِمَّهٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ، وَلَا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی، وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ « : قَالَ
تَسْمَعُ وَتُطِیعُ « : قَالَ: قُلْتُ: کَیْفَ أَصْنَعُ یَا رَسُولَ اللهِ، إِنْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ؟ قَالَ ،» الشَّیَاطِینِ فِی جُثْمَانِ إِنْسٍ
لِلْأَمِیرِ، وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ، وَأُخِذَ مَالُکَ، فَاسْمَعْ وَأَطِعْ »
صحیح مسلم ج: ۳ ص: ۱۴۷۶

2.آیا یک سنی حق دارد بپرسد چرا امام علی ﴿؏﴾ قیام نکرد؟!

دستور به صبر دربرابر حکام ظالم در حدیث صحیح مسلم
إِنَّکُمْ سَتَلْقَوْنَ بَعْدِی أَثَرَهً فَاصْبِرُوا حَتَّى تَلْقَوْنِی عَلَى الْحَوْضِ « : فَقَالَ: أَلَا تَسْتَعْمِلُنِی کَمَا اسْتَعْمَلْتَ فُلَانًا؟ فَقَالَ » ،
ترجمه اهلسنت :
به زودى بعد از من با امرایى مستبد روبه رو خواهید شد؛ پس ]در مقابل ظلم آنان[ «: رسول خداصلى الله علیه وسلم فرمود :صبر ورزید تا مرا بر سر حوض ملاقات کنید .»
صحیح مسلم ج: ۳ ص: ۱۴۷۴
پس امام علی ع نیز به این وصیّت پیامبر عمل کرده وصبر را پیشه کرده،اهلسنت چه اعتراضی دارند؟!

 

3.اطاعت از حاکم غاصب وظالم در روایت عمر بن خطاب

اى ابو امیه،من نمیدانم که بعد از این سال نیز تو را ملاقات میکنم یا نه، پس «: عمربن خطاب گفت گوش کن و اطاعت کن، اگر عبد حبشىِ گوش بریده اى بر تو امیر و حاکم شد فرمانبردار و مطیع او باش محروم کرد صبر داشته باش و اگر خواست کارى » از حقت « و اگر تو را زد صبر داشته باش و اگر تو را کنى که با انجام آن در دین تو نقصى وارد شود، بگو: چشم و اطاعت کن، خونم کمتر از دینم است و از جماعت جدا نشو ».

حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، قَالَ ثنا سُفْیَانُ، عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْأَعْلَى، عَنْ سُوَیْدِ بْنِ غَفَلَهَ، قَالَ: قَالَ لِی عُمَرُ: یَا أَبَا أُمَیَّهَ إِنِّی لَا أَدْرِی لَعَلِّی أَنْ لَا أَلْقَاکَ بَعْدَ عَامِی هَذَا فَاسْمَعْ وَأَطِعْ وَإِنْ أُمِّرَ عَلَیْکَ عَبْدٌ حَبَشِیٌّ مُجْدَعٌ إِنْ ضَرَبَکَ فَاصْبِرْ وَإِنْ حَرَمَکَ فَاصْبِرْ وَإِنْ أَرَادَ أَمْرًا یَنْتَقِصُ دِینَکَ فَقُلْ: سَمْعٌ وَطَاعَهٌ وَدَمِی دُونَ دِینِی فَلَا تُفَارِقِ
الْجَمَاعَهَ
مصنّف ابن أبی شیبه ج: ۶ ص: ۵۴۴
السُنه، ابوبکر خلَّال ج: ۱ ص: ۱۱۱
(سند صحیح است )

روایت صراحتاً به صبر در برابر ضرب وشتم ومحروم کردن از حق دستور داده؛پس بر مبنای اهل
سنت صبر امام علی ﴿؏﴾ در مقابل ضرب حضرت زهرا﴿؏﴾ وغصب فدک صواب وحق است .
بر مبناۍ اهلسنت حتی اطاعت از آن حاکم واجب است ،لکن امام علی﴿؏﴾ هرگز از آن طواغیت
اطاعت نکرد وتنها صبر کرد .
در نتیجه هرگونه اعتراض اهلسنت در مقابل عملکرد امام علی ﴿؏﴾ ،به اعتراض بر مبانی اهلسنت
منتهی میشود !

4. وصیّت خاص پیامبر(ص) به امام علی﴿؏﴾

بعد از من اختلاف یا اتّفاقی خواهد افتاد،پس اگر توانستی «: امام علی﴿؏﴾ گفت: پیامبرصلى الله علیه وسلم به من فرمود : که صلح باشی، ،صلح کن
یَکُونُ اختِلاَفٌ، أَو أَمرٌ، فَإِنِ استَطَعتَ أَن تَکُونَ السِّلمَ « : عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبی طَالِبٍ، قَالَ: قَالَ لِیَ النَّبِیُّصلى الله علیه وسلم قالهُ لِی مُحَمد بْنُ أَبی بَکْرٍ، عَنْ فُضَیل بْنِ سُلیمان، عَنْ مُحَمد بْنِ أَبی یَحْیَى، عن إیاس .» فافعَل .
تاریخ کبیر، بخارۍ ج: ۱ ص: ۴۴۰

مسند أحمد، ج: ۱ ص: ۴۶۹ :
کتاب السُنّه ج: ۲ ص: ۵۵۴
إسناده صحیح «: تصحیح احمد شاکر
وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ «: تصحیح هیثمی

 

این روایت فصل الخطاب به حساب می آید :
❶ اکیداً این حدیث ناظر به جریان سقیفه است وبه جنگ های امام علی ربطی ندارد؛چون خود پیامبر(ص)
به جنگ با ناکثین وقاسطین دستور داده است .
❷ امام علی ﴿؏﴾ دستور پیامبر را بر هر چیزی مقدّم میداند، بدین خاطر صبر را برگزید .
❸اهلسنت اگر واقعاً اهلِ “سُنّت” باشند باید صبر امام علی ﴿؏﴾ را حق وصواب بدانند وبه آن هیچ
اعتراضی نکنند .

5.فتاوای بزرگان اهلسنت به وجوب طاعت وصبر در برابر حکام فاسق وفاجر

در این پست فتاوا وسخنان برخی از صحابه وائمه و علمای اهلسنت در خصوص حرمت خروج بر حاکم ظالم و وجوب اطاعت از وی را میخوانید . تا هویدا شود که سکوت امام علی﴿؏﴾ در برابر ابوبکر وعمر در فقه اهلسنت یک امر مشروع بلکه واجب است.

عبدالله بن مسعود﴿ ۳۲ ه﴾ :
« اگر حاکم ظالم بود،گناه بر اوست وبرتو صبر واجب است »
وَإِذا کانَ جائِراً فَعَلَیهِ الوِزرُ

عیون الأخبار،ابن قتیبه ج: ۱ ص: ۵۵

أنس بن مالک﴿ ۹۱ ه﴾ :
« بزرگانِ ما از اصحاب رسول الله ما را نهی کروند،گفت:به امرای خود ناسزا نگویید وآنان را گول نزنید وبا آنان بغض نداشته باشید وتقوای خدارا داشته باشید و صبر کنید که امر نزدیک است »

نَهَانَا کُبَرَاؤُنَا مِنْ أَصْحَابِ رسول الله صلى الله علیه وسلم قَالَ:لا تَسُبُّوا أُمَرَاءَکُمْ وَلا تَغِشُّوهُمْ وَلا تَبْغَضُوهُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ واصبروا
فإن الأمر قریب .
لسنه ابن أبی عاصم ج: ۲ ص: ۴۸۸

علی بن المدینی﴿ ۲۳۴ ه﴾ :
« جنگ با حاکم وخروج بر او برای احدی از مردم جایز نیست وهرکس آن را انجام دهد ،مبتدع است »
وَلَا یَحِلُّ قِتَالُ السُّلْطَانِ وَلَا الْخُرُوجُ عَلَیْهِ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ ،فَمَنْ عَمِلَ ذَلِکَ فَهُوَ مُبْتَدِعٌ
شرح أصول اعتقاد أهل السنه ج: ۱ ص: ۱۸۵

احمد بن حنبل﴿ ۲۴۱ ه﴾ :
« جنگ با حاکم وخروج بر او برای احدی از مردم جایز نیست وهرکس آن را انجام دهد ،بدعتگذار و برغیر سنت است ».
وَلَا یحل قتال السُّلْطَان وَلَا الْخُرُوج عَلَیْهِ لأحد من النَّاس فَمن فعل ذَلِک فَهُوَ مُبْتَدع على غیر السّنه

أصول السنه ج: ۱ ص: ۴۶

ابن بطّال﴿ ۴۴۹ ه﴾ :
« در حدیث حجتی است بر ترک خروج بر سلطان اگرچه ظلم کند وفقها بر وجوب طاعت سلطان غالب وجهاد با او اجماع کردند وطاعت او بهتر از خروج بر اوست »
فِی الْحَدِیثِ حُجَّهٌ فِی تَرْکِ الْخُرُوجِ عَلَى السُّلْطَانِ وَلَوْ جَارَ وَقَدْ أَجْمَعَ الْفُقَهَاءُ عَلَى وُجُوبِ طَاعَهِ السُّلْطَانِ الْمُتَغَلِّبِ وَالْجِهَادِ مَعَهُ وَأَنَّ طَاعَتَهُ خَیْرٌ مِنَ الْخُرُوجِ عَلَیْهِ

فتح البارۍ ج: ۱۳ ص: ۷

نووۍ﴿ ۶۷۶ ه﴾ :
« خروج بر حاکمان وجنگ با آنها به اجماع مسلمین حرام است اگرچه فاسقِ ظالم باشند »

وَأَمَّا الْخُرُوجُ عَلَیْهِمْ وَقِتَالُهُمْ فَحَرَامٌ بِإِجْمَاعِ الْمُسْلِمِینَ وَإِ نْ کَانُوا فَسَقَهً ظَالِمِینَ

شرح النووی على مسلم ج: ۱۲ ص: ۲۲۹

ابن تیمیه﴿ ۷۲۸ ه﴾ :
« صبر بر ظلم حاکمان از اصول اهل سنت وجماعت است وهمان است که پیامبرصلى الله علیه وسلم به آن دستور داده »
الصَّبْرُ عَلَى ظُلْمِ الْأَئِمَّهِ وَجَوْرِهِمْ کَمَا هُوَ مِنْ أُصُولِ أَهْلِ السُّنَّهِ وَالْجَمَاعَهِ وَکَمَا أَمَرَ بِهِ النَّبِیُّ
مجموع الفتاوى ج: ۲۸ ص: ۱۷۹

ابن عثیمین﴿ ۱۴۲۱ ه﴾ :
« اهلسنت برپایی حج با امرا را جایز میدانند اگرچه فاسق باشند، حتی اگر خمر را در حج مینوشیدند!نمیگویند که این امام فاجر است امامتش را قبول نمیکنیم چون آنها طاعت ولی امر را واجب میدانند اگرچه فاسق باشد »

هُمْ یَرَوْنَ إِقَامَهَ الْحَجِّ مَعَ الأُمَراءِ وإن کَانُوا فُسَّاقاً حَتَّى وإن کَانُوا یَشْرَبُونَ الْخَمْرَ فِی اَلْحَجِّ لاَ یَقُولُونَ هَذَا إِمَامٌ
فَاجِرٌ لاَ نَقْبَلُ إِمَامَتَهُ لِأنَّهُم یَرَوْنَ أَنَّ طَاعَهَ وَلِیِّ الأمْرِ وَاجِبَهٌ وإِنْ کانَ فَاسِقاً

شرح الواسطیه ج: ۲ ص: ۳۳۷

 آیا پیروان این مذهب حق دارند بپرسند که چرا امام علی ﴿؏﴾ قیام نکرد ⁉️

قضاوت با مخاطبین

6. دستور خداوندجل جلاله به قیام یا صبر ائمه﴿؏﴾

حمران به امام باقر﴿؏﴾گفت:قربانت،ملاحظه میفرمایید آنچه را که در زندگى على و حسن و حسین(ع) اتفاق افتاد از خروج و نهضت براى دین خداجل جلاله و آنچه بدان گرفتار شدند از کشتارى که سرکشان نسبت به آنها کردند و بر آنها چیره و پیروز شدند تا کشته و مغلوب گردیدند؟امام باقر﴿؏﴾فرمود:اى حمران به راستى خدا تبارک و تعالى آن را بر ایشان مقدر کرده بود و حکم داده و امضاء کرده و حتمى ساخته بود و سپس آن را اجراء کرد و قیام على و حسن وحسین با سابقه علم و دستورى بود که از رسول خداصلى الله علیه وسلم به آنها رسیده بود و هر امامى هم که خموشى گزیده از روى علم و دستور بوده است .

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ عَنْ ضُرَیْسٍ اَلْکُنَاسِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لَهُ حُمْرَانُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ رَأَیْتَ مَا کَانَ مِنْ أَمْرِ عَلِیٍّ وَاَلْحَسَنِ وَاَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ خُرُوجِهِمْ وَ قِیَامِهِمْ بِدِینِ اَللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَمَا أُصِیبُوا مِنْ قَتْلِ اَلطَّوَاغِیتِ إِیَّاهُمْ وَ اَلظَّفَرِ بِهِمْ حَتَّى قُتِلُوا وَ غُلِبُوا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَا حُمْرَانُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ کَانَ قَدَّرَ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ وَقَضَاهُ وَأَمْضَاهُ وَحَتَمَهُ ثُمَّ أَجْرَاهُ فَبِتَقَدُّمِ عِلْمِ ذَلِکَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ قَامَ عَلِیٌّ وَاَلْحَسَنُ وَاَلْحُسَیْنُ وَ بِعِلْمٍ صَمَتَ مَنْ صَمَتَ مِنَّا .

کافی ج: ۱ ص: ۲۸۱
( حدیث صحیح است )

این حدیث راه هرگونه اعتراضی را میبندد؛چون نشان میدهد که عمل “امام” اعم از قیام وسکوت وماشا به همه از سوۍ خداوندجل جلاله تقدیر وقضا وامضا وتحتیم واجرا شده . پس صبر امام علی ﴿؏﴾ نیز امرۍ الهی است ومورد رضاۍ خداوند ورسولش(ص) بوده است.

7.عمل امام علی ﴿؏﴾ به تکلیف نازل شده از سوۍ خداوندجل جلاله

خداوند عزوجل پیش از وفات پیغمبر، مکتوبى بر او نازل کرد و فرمود: اى «: امام صادق﴿؏﴾ فرمود :محمد! اینست وصیت من بسوى نجیبان و برگزیدگان از خاندان تو، پیغمبر گفت: اى جبرئیل نجیبان کیانند؟ فرمود: على بن ابى طالب و اولادش﴿؏﴾ و بر آن مکتوب چند مهر از طلا بود، پیغمبر(ص) آن را به امیر المؤمنین﴿؏﴾ داد و دستور فرمود که یک مهر آن را بگشاید و بآنچه در آنست عمل کند، امیر المؤمنین﴿؏﴾ یک مهر را گشود و به آن عمل کرد، سپس آن را بپسرش حسن﴿؏﴾ داد، او هم یک مهر را گشود و بآن عمل کرد …».

عنْ جَعْفَرِ بْنِ نَجِیحٍ اَلْکِنْدِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عُبَیْدِاَللَّهِ اَلْعُمَرِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ﴿؏﴾ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَ عَلَى نَبِیِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ کِتَاباً قَبْلَ وَفَاتِهِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ هَذِهِ وَصِیَّتُکَ إِلَى اَلنُّجَبَهِ مِنْ أَهْلِکَ قَالَ وَ مَا اَلنُّجَبَهُ یَا جَبْرَئِیلُ فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ وُلْدُهُ عَلَیْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ
کَانَ عَلَى اَلْکِتَابِ خَوَاتِیمُ مِ نْ ذَهَبٍ فَدَفَعَهُ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ إِلَى أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ﴿؏﴾ وَأَمَرَهُ أَنْ یَفُکَّ خَاتَماً مِنْهُ وَ یَعْمَلَ بِمَا فِیهِ فَفَکَّ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ﴿؏﴾ خَاتَماً وَ عَمِلَ بِمَا فِیهِ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى اِبْنِهِ اَلْحَسَنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَفَکَّ خَاتَماً

اصول کافی ج ۱، ص ۲۸۰

الإمامه و التبصره ج ۱، ص ۳۸
کمال الدین ج ۲، ص ۶۶۹
امالۍ صدوق ج ۱، ص ۴۰۱
أمالۍ طوسۍ ج ۱، ص ۴۴۱

🛎 شرح این روایت نیز همانند روایت قبلۍ است .

8.وصیّت بسیار مهم رسول الله (ص) به امیرالمؤمنین﴿؏﴾ :

 پیامبرصلى الله علیه وسلمفرمود:﴿اۍ على! به زودى قریش علیه تو پشت به پشت یکدیگر مىدهند،براى ظلم به تو و پس اگر یارانى داشتى جهاد کن و اگر یاور نداشتى دست نگهدار ، شکست دادنت باهم متحد مىشوندچون شهادت در راه خدا در آینده نصیب تو خواهد شد.خداوند قاتل تو را . و خون خود را حفظ کن لعنت کند﴾ .
عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﴿ص﴾ فِی وَصِیَّتِهِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ﴿؏﴾ یَا عَلِیُّ إِنَّ قُرَیْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَیْکَ وَتَجْتَمِعُ کَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِکَ وَقَهْرِکَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَإِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَکُفَّ یَدَکَ وَ حْقِنْ دَمَکَ فَإِنَّ الشَّهَادَهَ مِنْ وَرَائِکَ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَکَ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى قَالَ:بَعَثَ إِلَیَّ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع بِهَذِهِ الْوَصِیَّهِ مَعَ الْأُخْرَى

الغیبه،شیخ طوسی ج: ۱ ص: )۱۹
[ روایت معتبر است ]

 

 تکلیف شرعی امام علی﴿؏﴾ بعد از جریان #سقیفه وشهادت حضرت زهرا﴿؏﴾ در این روایت نهفته است،به نکات ذیل توجّه کنید .
ضَغَائِنُ « و » إِنَّ الْأُمَّهَ سَتَغْدِرُ بِکَ بَعْدِی « یار نداشتن امیرالمؤمنین﴿؏﴾ در احادیث نبوۍ فراوانی همچون ثابت است » سَتَلقی جُهْداً بَعْدی « و » فِی صُدُورِ قَوْمٍ . پس با توجّه به تنها بودن حضرت﴿؏﴾ وخیانت امّت،تنها تڪلیف امام در برابر اهل سقیفه دست نگه داشتن وصبر است،وقیام در این شرایط مخالف نص رسول الله صلى الله علیه وسلم است .

9.وصیّتی دیگر از پیامبر(ص)

پس چون از دنیا رفتم و از آنچه به تو وصیت کردم فارغ شدی و بدنم را در قبر «: پیامبر(ص) فرمود گذاشتی، در خانه ات بنشین و قرآن را آنگونه که دستور داده ام، بر اساس فرائض و احکام و ترتیب نزول جمع آوری کن، تو را به صبر در برابر آنچه که به تو و فاطمه زهرا خواهد رسید سفارش می کنم، صبر کن تا بر من وارد شوی »

حدّثنی هَارُونَ بْنِ مُوسَى قال حدّثنی أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارٍ اَلْعِجْلِیِّ اَلْکُوفِیِّ قال حدّثنی عِیسَى اَلضَّرِیرِ عَنِ اَلْکَاظِمِ عَنْ أَبِیهِ﴿؏﴾ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِصلى الله علیه وسلم لِعَلِیٍّ﴿؏﴾…فَإِذَا قُبِضْتُ وَفَرَغْتَ مِنْ جَمِیعِ مَا أُوصِیکَ بِهِ وَ غَیَّبْتَنِی فِی قَبْرِی فَالْزَمْ بَیْتَکَ وَ اِجْمَعِ اَلْقُرْآنَ عَلَى تَأْلِیفِهِ وَ اَلْفَرَائِضَ وَاَلْأَحْکَامَ عَلَى تَنْزِیلِهِ ثُمَّ اِمْضِ ذَلِکَ عَلَى غیر لائمه ]عَزَائِمِهِ وَ[ عَلَى مَا أَمَرْتُکَ بِهِ وَعَلَیْکَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا یَنْزِلُ بِکَ وَ بِهَا حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَیَّ

خصائص الائمه ج: ۱ ص: ۷۳
[ سند معتبر است ]

10.سبب صبر امام علی﴿؏﴾ از لسان امام صادق﴿؏﴾

از امام صادق پرسیده شد که چرا امام علی ﴿؏﴾ با آنان نجنگید؟ این همان است که در علم خدا پیشی گرفته بود، وبرای وی ممکن نبود که با آنان بجنگد «: حضرت فرمود درحالیکه جز سه نفر از مؤمنین کسی همراه او نبود ».

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ الْهَمَدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا أَنَّهُ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ﴿؏﴾ مَا بَالُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ﴿؏﴾ لَمْ یُقَاتِلْهُمْ قَالَ الَّذِی سَبَقَ فِی عِلْمِ اللَّهِ أَنْ یَکُونَ وَ مَا کَانَ لَهُ أَنْ یُقَاتِلَهُمْ وَ لَیْسَ مَعَهُ إِلَّا ثَلَاثَهُ رَهْطٍ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ

علل الشرائع ج: ۱ ص: ۱۴۸
[ سند صحیح است ]

این روایت هم به دستور خدا به صبر امام﴿؏﴾ تلمیح میکند هم به وصیّت رسول الله(ص) اشاره میکند .

 ودر روایت امام صادق یار نداشت » اگر یار نداشتی دست نگه دار « در وصیّت پیامبر آمده بود که امیرالمؤمنین﴿؏﴾ بیان شده،لذا باید برحسب سفارش نبۍ اڪرم(ص) صبر را پیشه میکرد واز جنگ دست میکشید .

سخن آخر: عجیب است که بعد از ثابت شدن وصیّت پیامبرصلى الله علیه وسلم به امیرالمؤمنین﴿؏﴾،یک کاربر عمرۍ پیدا میشود وبه عمل امام علی ﴿؏﴾ ایراد میگیرد،همین کم مانده است که زید و عمرو براۍ امام علی ع عیین تکلیف کنند.

 

نویسده : جناب آقای حیدر انصاریان

دیدگاه خود را یادداشت کنید

لورم ایپسوم متن دلخواه