in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

0

0

16

۰۶ مهر ۱۳۹۶

جایگاه وصیت از دیدگاه مدعی آن

نقد ادله مدعیان دروغین

تولید شده در سایت ندای شیعه

 جایگاه وصیت از دیدگاه مدعی آن

احمد اسماعیل و یارانش مدعی هستند جایگاه وصیت آن قدر بالاست که اگر هر امری برای شناخت حجت الهی مشکل گردد وصیت دارای اشکال نشده و راه را مشخص می کند و به همین دلیل عاصم از ضلالت می باشد. این گروهک به این روایت جهت اثبات سخن خود تمسک یافته اند:

ما أشكل عليكم فلم يشكل عليكم‏ عهد نبي‏ الله‏

اى جابر! نام وى نام پيغمبرى است. اگر اين براى شما مشكل باشد، پيمان پيغمبر باعث اشتباه و اشكال نخواهد بود.

این ادعا در حالی است که دروغی دیگر از این جریان سر زده و انحرافی آشکار رخ داده است .جهت آشکار شدن انحراف در تحلیل لازم است روایت را کامل ذکر کنیم.

مَعَهُ عَهْدُ نَبِيِّ اللَّهِ ص وَ رَايَتُهُ وَ سِلَاحُهُ وَ وَزِيرُهُ مَعَهُ فَيُنَادِي الْمُنَادِي بِمَكَّةَ بِاسْمِهِ وَ أَمْرِهِ مِنَ السَّمَاءِ حَتَّى يَسْمَعَهُ أَهْلُ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ اسْمُهُ اسْمُ نَبِيٍ‏ مَا أَشْكَلَ عَلَيْكُمْ فَلَمْ يُشْكِلْ عَلَيْكُمْ عَهْدُ نَبِيِّ اللَّهِ ص وَ رَايَتُهُ وَ سِلَاحُهُ وَ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ فَإِنْ أَشْكَلَ عَلَيْكُمْ هَذَا فَلَا يُشْكِلُ عَلَيْكُمُ الصَّوْتُ‏ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ وَ أَمْرِه‏

مهدی با لشكر و سلاح و وزيرش از مكه بيرون مى‏آيند. در آن وقت منادى در مكه از آسمان او را بنام صدا ميزند و مردم را بظهورش اطلاع ميدهد.بطورى كه تمام مردم روى زمين آن صدا را ميشنوند. اى جابر! نام وى نام پيغمبرى است. اگر اين براى شما مشكل باشد، پيمان پيغمبر و پرچم و سلاح او و اينكه او (مهدى) مردى پاكدل از اولاد حسين عليه السّلام است باعث اشتباه و اشكال نخواهد بود اگر اين هم موجب اشتباه گردد، آن صداى آسمانى كه او را باسم و ظهورش صدا ميزند باعث اشتباه نخواهد شد.

نعمانی نیز در نقلی دقیق تر از عیاشی روایت را چنین ذکر می کند:

فَيُبَايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ مَعَهُ عَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَدْ تَوَارَثَتْهُ الْأَبْنَاءُ عَنِ الْآبَاءِ وَ الْقَائِمُ يَا جَابِرُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ فَمَا أَشْكَلَ عَلَى النَّاسِ مِنْ ذَلِكَ يَا جَابِرُ فَلَا يُشْكِلَنَّ عَلَيْهِمْ وِلَادَتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ وِرَاثَتُهُ الْعُلَمَاءُ عَالِماً بَعْدَ عَالِمٍ فَإِنْ أَشْكَلَ هَذَا كُلُّهُ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ الصَّوْتَ مِنَ السَّمَاءِ لَا يُشْكِلُ عَلَيْهِمْ إِذَا نُودِيَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ وَ أُمِّه‏

پس در ميان ركن و مقام باو بيعت ميكنند، و با او خواهد بود وصيّت نامه‏اى از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بفرزندان از پدرانشان دست بدست بارث رسيده است و قائم اى جابر مردى است از فرزندان حسين عليه السّلام كه خداوند كارش را در يك شب اصلاح ميفرمايد و هر چه در باره او بنظر مردم مشكل آيد اينكه او از فرزندان رسول خدا است و از علماء يكى پس از ديگرى ارث برده است مشكل نخواهد بود، و بفرض كه همه اينها هم بنظرشان مشكل آيد آن آوازى كه از آسمان بر آيد هنگامى كه او را بنام خودش و نام پدرش و مادرش آواز دهد همه اشكال را بر طرف خواهد نمود.

به صراحت این روایت که احمد اسماعیل و یارانش ذکر نموده اند و آن را قبول دارند، جایگاه صیحه ی آسمانی از وصیت بالاتر است و حتی وصیت نیز می تواند محل تردید قرار گیرد .لذا استدلال به این روایت برای عاصم از ضلالت بودن حدیث وصیت و موید گرفتن آن چیزی جز ابلهی نیست.

محمد شهبازیان

0
ديدگاه