in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

0

0

37

۱۱ مرداد ۱۳۹۶

آیا روایات، پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام را از پاداش زیارت امام حسین علیه‌السلام برتر می‌دانند؟

تولید شده در سایت ندای شیعه

آیا روایات، پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام را از پاداش زیارت امام حسین علیه‌السلام برتر می‌دانند؟
 
نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیه‌ السلام در روایات ،با عظمت ،بزرگ و دارای آثار متعددی ، بیان‌ شده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق می‌گیرد.
 
امام جواد علیه‌ السلام فرمود:
« ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ‏ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛
«هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند،بهشت را برای او ضمانت می‌کنم»(1)
 
نکته دوم : در روایتی از امام جواد علیه‌السلام ، پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام ، برتر از زیارت امام حسین علیه‌السلام ، بیان ‌شده است که برای  فهم دقیق‌تر مطلب ،متن روایت را تقدیم می‌کنیم:
 
علی بن مهزیار از امام جواد علیه‌السلام ،نقل کرده که به امام عرض کردم:
« جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُ أَبِي‏ أَفْضَلُ‏ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛
«فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیه‌السلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت می‌کنند درحالی‌که پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمی‌کنند.»(2)
 
همان‌طور که از متن روایت استفاده می‌شود، امام علیه ‌السلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیه‌ السلام است (به خاطر سخت‌گیری عباسیان).
لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص ، و هم‌چنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی،امام علیه السلام،زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین بیان فرمودند.
نتیجه اینکه : دلیل برتری ِ پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، نسبت به امام حسین علیه‌السلام،نسبی و مربوط به یک ‌زمان و موقعیت خاص بوده است.(3)
پی‌نوشت:
1.  عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 256
2.  الكافي (ط-الإسلامية)، ج‏4، ص: 584
3.  بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج‏99، ص: 39
 
نویسنده : جواد حیدری
0
ديدگاه

برچسب ها

مطالب مرتبط

آخرين مطالب