in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

0

0

87

۰۹ مرداد ۱۳۹۶

عقل ناصبی در حد وزغ!(پاسخ به شبهه ای درباره روایت کتاب بحارالانوار)

تولید شده در سایت ندای شیعه

 

 یکی از کانال های ناصبی مدلس  شبهه ای را بر اساس روایتی در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه ) مطرح کرده است که بشرح زیر است

روایتی در کتاب بحارالانوار بدین متن وجود دارد 

يج، الخرائج و الجرائح رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ طَلْحَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْوَزَغِ قَالَ هُوَ الرِّجْسُ مَسْخٌ فَإِذَا قَتَلْتَهُ فَاغْتَسِلْ يَعْنِي شُكْراً  وَ قَالَ إِنَّ أَبِي كَانَ قَاعِداً فِي الْحِجْرِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ يُحَدِّثُهُ فَإِذَا هُوَ الْوَزَغُ يُوَلْوِلُ بِلِسَانِهِ فَقَالَ أَبِي ع لِلرَّجُلِ أَ تَدْرِي مَا يَقُولُ هَذَا الْوَزَغُ قَالَ الرَّجُلُ لَا أَعْلَمُ مَا يَقُولُ قَالَ فَإِنَّهُ يَقُولُ لَئِنْ ذَكَرْتَ عُثْمَانَ لَأَسُبَّنَّ عَلِيّاً وَ قَالَ إِنَّهُ لَيْسَ يَمُوتُ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ مَيِّتٌ إِلَّا مُسِخَ وَزَغاً

مجلسى،بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏27 ؛ ص268- بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق 

بسندى از عبد اللّه بن طلحه كه از امام ششم عليه السّلام پرسيدم از وزغ فرمود: پليد است و همه‏اش مسخ است، چونش كشتى غسل كن، فرمود: پدرم در حجر نشسته بود و با مردى حديث ميكرد، ناگاه وزغى ديد كه زبانش را ميچرخاند و سوت ميزد، پدرم بدان مرد فرمود: ميدانى اين وزغ چه گويد؟ گفت ندانم چه گويد، فرمود: راستى ميگويد: بخدا اگر بعثمان دشنام دهيد البته بعلى دشنام دهم تا از اينجا برخيزد

فرمود: و پدرم فرمود: از بنى اميه كسى نميرد جز اينكه بصورت وزغ‏ مسخ شود

مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54) ج‏5 ؛ ص46- تهران، چاپ: اول، 1351 ش

این کانال ناصبی سعی بر این داشته است که به اینصورت جلوه دهد که بنای به این روایت ، شیعه قائل به عقیده باطل تناسخ است و در تبدیل بنی امیه به وزغ تناسخ روی داده است!ولی چهره ی کثیف و مدلس خود را بخوبی آشکار کرد و نشان داد که حتی سواد خواندن هم ندارد

جدای از بررسی سندی این روایت که ما بنای به قول این کانال مدلس بنا بر معتبر بودن آن میگذاریم اصلا متن روایت هم حاکی از اعتقاد به تناسخ نیست

علامه بزرگوار مجلسی در ذیل این روایت میفرمایند

بيان: مسخهم‏ وزغا ليس من التناسخ في شي‏ء لأنه إما أن تكون أجسادهم الأصلية تنقلب وزغا فليس بتناسخ لكن حياتهم قبل القيامة و الرجعة بعيد و إما أن تكون أجسادهم المثالية تتصور بتلك الصورة فهذا ليس هو التناسخ الذي أجمع المسلمون على نفيه كما مر تحقيقه في كتاب المعاد

 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏27،ص268 -بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق

 باينكه پيش از مردن وزغ شود، يا روحش بصورت مثالى وزغ پيوندد و اين تناسخ‏ نباشد

مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54)،ج5،ص74 - تهران، چاپ: اول، 1351 ش

پس همانطور که مشخص شد ایشان میفرمایند این مسخ شدن به این صورت است که یا هنگام مرگ اجساد اصلی آن ها به وزغ تبدیل میشود یا اجساد مثالی آن ها بصورت وزغ در می آید که هیچکدام نشان دهنده ی تناسخ که روح آن ها به بدن شخص دیگر وارد شود نیست

در آخر هم قول امام رضا (ع)درباره قائل به تناسخ که آن را کافر میدانند

حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ تَمِيمٍ الْقُرَشِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْأَنْصَارِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَال‏:....فَقَالَ الْمَأْمُونُ يَا أَبَا الْحَسَنِ فَمَا تَقُولُ فِي الْقَائِلِينَ بِالتَّنَاسُخِ‏ فَقَالَ الرِّضَا ع مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ‏ فَهُوَ كافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مكَذِّبٌ بِالْجَنَّةِ وَ النَّار
عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص202- تهران، چاپ: اول، 1378ق

مأمون پرسید:یا اباالحسن!درباره قائلين به تناسخ چه نظری دارید؟امام رضا(ع)فرمودند:آن ها کافر به خداوند بزرگ هستند  و تکذیب کننده بهشت و جهنم

به راستی که عقل ناصبی به اندازه یک وزغ هم نیست

ابومهدی علیرضاالقزوینی

تصویر از Rasekhoon.net

استفاده از مطالب یادداشت،بدون ذکر نام نویسنده بلامانع است

 

0
ديدگاه