in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

1

0

485

۳۰ مرداد ۱۳۹۶

پاسخ به شبهه ی روایت طبری در مورد پاکدامن بودن عمر بن الخطاب در نظر امیرالمومنین حیدر(روحی له الفدا)

اخیرا در فضای مجازی ، وهابیون روایتی را از تاریخ طبری مطرح کرده اند برای اثبات پاکدامنی عمر بن الخطاب در نظر امیرالمومنین.ما بارها و بارها گفته ایم که هیچ فضیلت بی اشکالی برای خلفای سه گانه و عایشه هیچ فضیلت بی اشکالی حتی در کتب خود اهل سنّت هم ندارند ، پس در این مطلب ثابت خواهیم کرد که این فضیلت هم مانند بقیه ی اباطیل این جماعت ، مطلبیست پوشالی.

تولید شده در سایت ندای شیعه

اخیرا در فضای مجازی ، وهابیون روایتی را از تاریخ طبری مطرح کرده اند برای اثبات پاکدامنی عمر بن الخطاب در نظر امیرالمومنین.ما بارها و بارها گفته ایم که هیچ فضیلت بی اشکالی برای خلفای سه گانه و عایشه هیچ فضیلت بی اشکالی حتی در کتب خود اهل سنّت هم ندارند ، پس در این مطلب ثابت خواهیم کرد که این فضیلت هم مانند بقیه ی اباطیل این جماعت ، مطلبیست پوشالی.

ابتدا روایتی که طبری آورده است را نظاره گر باشیم:

كَتَبَ إِلَيَّ السَّرِيُّ، عَنْ شعيب، عن سيف، عن مخلد بن قيس الْعِجْلِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: لَمَّا قُدِمَ بِسَيْفِ كِسْرَى عَلَى عُمَرَ وَمِنْطِقَتِهِ وَزِبْرِجِهِ، قَالَ: إِنَّ أَقْوَامًا أَدَّوْا هَذَا لَذَوُو أَمَانَةٍ ! فَقَالَ عَلِيٌّ: إِنَّكَ عَفَفْتَ فَعَفَّتِ الرَّعِيَّةُ .

تاريخ الطبري ج4 ص20 ط  دار التراث - بيروت

راوی گوید: زمانی که شمشیر و کمربند و جواهرات کسری (شاه ایران) را برای عمر اوردند، عمر گفت: همانا گروهی امانت دار اینها را آورده اند. امیرالمؤمنین فرمودند: تو پاکدامنی پیشه کردی پس رعیت تو نیز پاکدامن شدند.

در سند این روایت ایرادات وحشتناک و عدیده ای موجود است که خدمت شما خواهیم آورد!!

راوی اول سری بن یحیی است که ازدی حدیث اورا منکر دانسته است:

ذكره الأزدي في الضعفاء فقال حديثه منكر.

تهذيب التهذيب ج3ص461 ط مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند

اما در صورت صرف نظر از ضعف او بدلیل اقوال علمای اهل سنت،این سند ایرادات وحشتناک تری هم دارد.

راوی بعدی شعیب بن ابراهیم است که او نیز مجهول است.شمس الدین ذهبی استوانه ی رجالی اهل سنت و امام جرح و تعدیلشان در مورد او می نویسد:

شعيب بن إبراهيم الكوفي، راوية كتب سيف عنه، فيه جهالة.

ميزان الاعتدال في نقد الرجال ج2ص275 ط دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت - لبنان

شعیب بن ابراهیم کوفی راوی کتاب سیف بن عمر است و مجهول است.

ابن عدی نیز اورا در ضعفا آورده است و در مورد او می نویسد:

قَالَ ابنُ عَدِي وَشُعَيْبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ هَذَا لَهُ أَحَادِيثُ وَأَخْبَارٌ، وَهو ليس بذلك المعروف ومقدار ما يروي من الحديث وَالأَخْبَارِ لَيْسَتْ بِالْكَثِيرَةِ وَفِيهِ بَعْضُ النَّكِرَةِ لأَنَّ فِي أَخْبَارِهِ وَأَحَادِيثِهِ مَا فِيهِ تَحَامُلٌ عَلَى السَّلَفِ.

 الكامل في ضعفاء الرجال ج5 ص 7 ط الكتب العلمية - بيروت-لبنان

شعیب بن ابراهیم احادیث و اخباری دارد که معروف نیست و مقدار روایاتش زیاد نیست  در بعضی از آنها نکارت است زیر در اخبارش و احادیثش هجوم و جفاست به سلف صالح.

اما ایراد بعدی روایت نیز سیف بن عمر التمیمی است که مشهور به ضعف نیز می باشد.ذهبی در مورد او می نویسد:

قال يَحْيَى بْنُ مَعِينٍ: ضَعِيفُ الْحَدِيثِ.وَقَالَ أَبُو حَاتِمٍ: مَتْرُوكٌ، بَابَةُ الْوَاقِدِيِّ.وَقَالَ أَبُو داود: لَيْسَ بِشَيْءٍ.وَقَالَ ابْنُ حِبَّانَ: اتُّهِمَ بِالزَّنْدَقَةِ.وَرَوَى عَبَّاسٌ عَنْ يَحْيَى قَالَ: سَيْفُ بْنُ عُمَرَ الضَّبِّيُّ يُحَدِّثُ عَنْهُ الْمُحَارِبِيُّ، ضَعِيفٌ.وَكَذَا قَالَ النَّسَائِيُّ.وَقَالَ الْحَاكِمُ: سَيْفُ بْنُ عُمَرَ الضَّبِّيُّ اتُّهِمَ بِالزَّنْدَقَةِ، وَهُوَ سَاقِطٌ فِي رِوَايَةِ الْحَدِيثِ.وَرَوَى ابْنُ حِبَّانَ بِإِسْنَادٍ أَنَّهُ كَانَ يَضَعُ الْحَدِيثَ.

تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام ج 4 ص 641 ط دار الغرب الإسلامي

یحیی بن معین گفته است که او ضعیف الحدیث است ،ابوحاتم گفته متروک است ،ابوداود گفته است چیزی نیست  ، ابن حبان اورا متهم به زندیق بودن میداند ،عباس از یحیی روایت کرده که او ضعیف است ، نسائی نیز اینگونه گفته است و حاکم میگوید که او متهم به زندیق بودن است و او ساقط است در روایت و ابن حبان هم با سند از او روایت شده است که حدیث جعل می کرد.

اما ایرادات این سند به همین جا ختم نمی شود ، مخلد بن قیس نیز مجهول است و ترجمه ای برایش یافت نشد.

عبدالعزیز الفریح محقق کتاب محض الصواب  که ابن مبرد حنبلی آن را تالیف کرده است ، ذیل این روایت می گوید:

 وفيه قيس العجلي، لم أعثر له على ترجمة، وسيف بن عمر.

محض الصواب في فضائل أمير المؤمنين عمر بن الخطاب ج2 ص 415 ط عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية

در سند روایت قیس عجلی است و برای آن ترجمه ای پیدا نشد و در سندش سیف بن عمر است.

دکتر ربیع المدخلی مشهور نیز در مورد او در تحقیقش بر کتاب الحجة في بيان المحجة می نویسد:

وفيه شعيب بن ابراهيم ، فيه جهالة،وشيخه سيف ضعّفه ابن معين وغيره.وقال الذهبي عنه:متروك باتفاق واتهمه ابن حبان بالزندقة.يروي الموضوعات.

الحجة في بيان المحجة وشرح عقيدة أهل السنة ج2 ص 385 ط دار الراية - السعودية / الرياض

در سند این روایت شعیب بن ابراهیم است که مجهول است و شیخ او سیف است که ابن معین و دیگران اورا تضعیف کرده اند و ذهبی گفته است به اتفاق متروک است و ابن حبان اورا متهم به زندیق بودن کرده است و روایات جعلی روایت میکرد.

محمد الرباح محقق کتاب فضائل الصحابه ی دارقطنی می نویسد:


اسناده ضعیف . فیه شعیب بن ابراهیم الظاهر أنه راویة کتب سیف، قال عنه الذهبي : «فیه جهالة» کما فی «المیزان» (۲/ ۲۷۰)، وفی الاسناد من لم أعرفه .

فضائل الصحابة ومناقبهم وقول بعضهم في بعض صلوات الله عليهم ص 46 ط مكتبة الغرباء الأثرية، المملكة العربية السعودية

سند روایت ضعیف است ، در سندش شعیب بن ابراهیم است که راوی کتب سیف است که ذهبی اورا مجهول دانسته همانگونه که در میزان گفته است و در سند کسیست که نمیشناسمش.

دیدیم که روایت بطور کل باطل و ضعیف است و طبق معمول مخالفین شیعه دستشان از اثبات فضیلت برای خلفای جور ، خالیست.

قضاوت با آزادگان...

#والله_لن_ابقی_لکم_باقیة_یاوهابیة ...

إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ

سوره یس،آیه 12

مبین ربیعی(قاهرالنّواصب)

التماس دعای بیکران ، برای رفع حوائج و اضطرار نویسنده

0
ديدگاه