in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

0

0

33

۲۰ مهر ۱۳۹۶

سیمای ظاهری امیرالمومنین علیه السلام

سوال :

ایا احادیثی که در کتب شیعه وجود دارد که علی ع تاس یا کم مو بوده یا چهره اش از دور سیاه میزده وقدش هم کوتاه بوده راست است در علل الشرایع و سفینه البحار است این احادیث هست؟

تولید شده در سایت ندای شیعه

بسم الله الرحمن الرحیم  

پرسشگر : موسوی  

سوال :

ایا احادیثی که در کتب شیعه وجود دارد که علی ع تاس یا کم مو بوده یا چهره اش از دور سیاه میزده وقدش هم کوتاه بوده راست است در علل الشرایع و سفینه البحار است این احادیث هست؟

پاسخ :

با سلام  

حضرت علی عليه السلام انسان كامل بود و انسان كامل بد چهره و بد قامت نمي شود .

حضرت علی عليه السلام چهره ای بسيار زيبا و قدی موزون داشت .

براي نمونه به چند روايت توجه کنید :  

1-پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود:

مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِي عِلْمِهِ ، وَإِلَى نُوحٍ فِي فَهْمِهِ ، وَإِلَى إِبْرَاهِيمَ فِي حِلْمِهِ ، وَإِلَى يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا فِي زُهْدِهِ ، وَإِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فِي بَطْشِهِ ، فَلْيَنْظُرْ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ

هر کس مي‏خواهد دانش آدم را، فهم (ژرف) نوح را، و زهد يحيي را و قاطعيّت موسي بن عمران را بنگرد، به علي بن ابي طالب نظر کند
المناقب، الموفق بن احمد الخوارزمي، ص83 و 311 ح309، قم، جامعه مدرسين، چاپ چهارم، ابن شاذان، مأة منقبه، قم مدرسةالامام المهدي

2-علامه حافظ محب الدين طبری میگويد:

(ذكر صفته عليه السلام) وكان عليه السلام ربعة من الرجال أدعج العينين عظيمهما حسن الوجه كأنه قمر ليلة البدر عظيم البطن إلى السمن عريض مابين المنكبين لمنكبه مشاش كمشاش السبع الضارى لا يبين عضده من ساعده قد أدمج إدماجا، شثن الكفين عظيم الكراديس أغيد كأن عنقه إبريق فضة أصلع ليس في رأسه شعر إلا من خلفه كثير شعر اللحية وكان لا يخضب وقد جاء عنه الخضاب والمشهور أنه كان أبيض اللحية وكان إذا مشى تكفأ شديد الساعد واليد وإذا مشى إلى الحروب هرول ثبت الجنان قوى ما صارع أحدا إلا صرعه شجاع منصور عند من لاقاه    

او (اميرالمومنين عليه السلام) مردی ميان قامت بود، چشمانی درشت ،سياه و رویی زيبا چون ماه شب چهارده داشت. شكمش بزرگ و تنومند بود. شانه هایی پهن داشت , مفصل بازو و شانه اش درشت مانند مفصل شير ژيان بود و بازويش از ساعدش تمييز داده نمی شد. دست هایی درشت و پر گوشت داشت. گردنی نرم و نازك چون تنگ سيم فام داشت. موهای جلوی سرش ريخته بود و تنها در پشت سرش مو داشت. محاسنش پر پشت بود ، خضاب نميكرد و برخي گفته اند خضاب مي كرد ولي مشهور آن است كه موهاي صورتش سپيد بود. هنگام راه رفتن به راست و چپ تمايل داشت. ساعد و دستی درشت داشت ، هنگام رفتن به ميدان جنگ می دويد .دلی استوار و نيرومند داشت. با هر كه دست و پنجه نرم می كرد او را به خاك مي افكند. دلير بود و در برابر حريفان پيروز.  

ذخائر العقبي/ 57.

 

3-علامه مجلسی از جابر و ابن حنفيه روايت كرده است كه :

وذكر في كتاب الصفين ونحوه عن جابر وابن الحنفية أنه كان علي رجلا دحداحا ربع القامة ، أزج الحاجبين ، أدعج العينين أنجل ، تميل إلى الشهلة ، كأن وجهه القمر ليلة البدر حسنا ، وهو إلى السمرة ، أصلح ، له حفاف من خلفه كأنه إكليل ، وكأن عنقه إبريق فضة ، وهو أرقب ، ضخم البطن ، أقرء الظهر ، عريض الصدر ، محض المتن ،ششن الكفين ، ضخم الكسور ، لايبين عضده من ساعده : قد أدمجت إدماجا ، عبل الذراعين ، عريض المنكبين ، عظيم المشاشين كمشاش السبع الضاري ، له لحية قد زانت صدره ، غليظ العضلات ، حمش الساقين.

حضرت علي عليه السلام مردی ميان قامت و تنومند بود، ابروهایی بلند و کمانی ،چشمانی درشت و سياه داشت كه سفیدی آن آميخته به سرخی بود ،چهره اش از زیبایی می درخشيد. گندمگون بود , موهای جلوی سرش ريخته بود و پشت سر مويي بسان سربندی جواهرنشان داشت. گردنش چون تنگ سيم فام بود و درشت ،شکمی بزرگ ، پشتی محكم ، سينه ای پهن، پهلو هایی پر گوشت و يكدست و صاف ،دست ها و انگشتانی پر گوشت و كلفت داشت. بازو و ساعدش در هم و يكدست بود به طوری كه از هم تميز داده نميشد. ساعد هايي درشت و دوش هایی پهن و مفاصلی درشت مانند مفصل شير ژيان داشت، محاسنی داشت كه سينه اش را زينت مي بخشيد، عضلاتی درشت و ساق پایی باريك داشت . مغيره می گويد: علي بسان شير بود از اعضای او آنچه بايد درشت باشد در كمال درشتی و آنچه بايد ظريف باشد در كمال ظرافت بود  

4.بحار الانوار ج35 , چاپ ايران , ص 2 و 3    

همچنین خوارزمی ـ از علمای اهل سنت ـ در بیان شمایل زیبای حضرت به نقل از محمد بن حبیب می نویسد :
وزاد محمد بن حبیب البغدادی صاحب « المحبر الکبیر» فی صفاته : آدم اللون ، حسن الوجه ، ضخم الکرادیس و الباقی سواه .

محمد بن حبیب بغدادی صاحب کتاب « المحبر الکبیر» علی علیه السلام را این گونه توصیف می کند : علی چهره ای گندمگون و صورتی زیبا داشت و از استخوان بندی درشتی برخوردار بود و سایر اندام او متناسب و موزون ( خوش اندام ) بود .

المناقب ـ الموفق بن احمد بن محمد المکی الخوارزمی ، متوفی ۵۶۸ هـ ـ ص ۴۵ ، باب : الصفات .

 

مراد از الانزع البطین در روایت کتاب شریف علل الشرایع

 

اصل روایت:

 

 در علل الشرایع  در مورد عبارت الانزع البطین دو روایت نقل شده است:

روایت اول:

حدثنا محمد بن إبراهيم بن اسحاق الطالقاني رضى الله عنه قال: حدثنا الحسن بن على العدوي، عن عباد بن صهيب، عن أبيه، عن جده، عن جعفر بن محمد " ع " قال: سأل رجل أمير المؤمنين " ع " فقال: أسألك عن ثلاث هن فيك أسألك عن قصر خلقك، وكبر بطنك، وعن صلع رأسك؟ فقال أمير المؤمنين " ع " ان الله تبارك وتعالى لم يخلقني طويلا ولم يخلقني قصيرا ولكن خلقني معتدلا أضرب القصير فأقده وأضرب الطويل فاقطه، وأما كبر بطني فان رسول الله صلى الله عليه وآله علمني بابا من العلم ففتح ذلك الباب الف باب فازدحم في بطني فنفخت عن ضلوعي.

در این روایت الحسن العدوی مجهول است:

المفيد من معجم رجال الحديث - محمد الجواهري - ص 150-چاپ : الثانية-سال چاپ : 1424-چاپخانه : العلمية-ناشر : مكتبة المحلاتي - قم - ايران

الحسن بن علي العدوي : أبو سعيد ، روى في مشيخة الفقيه في طريقه إلى أبي سعيد الخدري - مجهول -

مستدركات علم رجال الحديث - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 3 - ص 5

3794 - الحسن بن علي العدوي أبو سعيد البصري :
لم يذكروه . روى الصدوق عن محمد بن إبراهيم بن إسحاق الطالقاني ، عنه 

پس این روایت ضعیف است و ارزشی ندارد.

روایت دوم:

در این روایت ابن عباس صحابی پیامبر مراد از انزع البطین را تو ضیح میدهد:

حدثنا احمد بن الحسن القطان قال: حدثنا احمد بن يحيى بن زكريا القطان قال: حدثنا بكر بن عبد الله بن حبيب عن تميم بن بهلول عن عباية بن ربعي قال: جاء رجل إلى ابن عباس فقال له: اخبرني عن الانزع البطين علي بن أبى طالب فقد اختلف الناس فيه؟ فقال له ابن عباس: أيها الرجل والله لقد سألت عن رجل ما وطئ الحصى بعد رسول الله صلى الله عليه وآله أفضل منه وانه لاخو رسول الله وابن عمه ووصيه وخليفته على أمته وانه الانزع من الشرك، بطين من العلم، ولقد سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول: من أراد النجاة غدا فليأخذ بحجزة هذا الانزع يعني عليا عليه السلام.

ترجمه:مردی نزد ابن عباس آمد و عرض کرد که :در مورد انز البطین علی بن ابی طالب برایم توضیح دهید چون مردم در آن اختلاف کردند:پس ابن عباس به آن گفت: به خدا قسم در مورد مردی سوال کردی که هیچ کسی بعد از پیامبر افضل از آن نیست.او پیامبر رسول خدا و پسر عمویش و وصیش و خلیفه اش بر امتش است و او انزع از شرک و بطین از علم است.... .

همانگونه که می بینید صحابه چیزی را که از این روایت ها متوجه شدند غیر از آنچه مردم  عوام و خوارج زمان فهمیدن.

همچنان پیامبر حدیثی را در مورد این عبارت نیز دارند:

يا علي, ان الله قد غفر لك ولذريتك ولشيعتك والمحبي شيعتك, والمحبي محبي شيعتك, فابشر فإنك الانزع البطين, منزوع من الشرك, مبطون من العلم

ترجمه:ای علی همانا خداوند  تو و خاندانت و شیعه ات و محبین تو و محبین محبین تو را آمرزیده است.پس بدان ای علی که تو انزع البطین هستی انزع از شرک و بطین از علم

الجويني في فرائد السمطين 1/308, ابن المغازلي في مناقبه 400, الصدوق في عيون اخبار الرضا 1/52, مسند زيد بن علي 456

 

نتیجه:

1.طبق روایات عامه و خاصه امیرالمومنین چهره ی زیبایی داشتند.

2.روایتی که وهابیان به آن استناد میکنند ضعیف است.

3.منظور از النزع البطین طبق فرموده ی پیامبر و صحابه انزع از شرک و بطین از علم است و خلاف آن چیزی است که عوام تفسیرش میکند

 

با تشکر از پرسش شما 

0
ديدگاه