in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

0

0

136

۱۰ مرداد ۱۳۹۶

بَداء» و حقیقت آن

تولید شده در سایت ندای شیعه

لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید.


برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود :
نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است .
مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود :
« مَا عُبِدَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛
«خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1)
 
نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است.
پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست.
 
نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون‏» ؛
«و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مى‏شدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مى‏گشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم‏»(2)
 
نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات ‌الله ‌علیه نقل‌شده است که فرمودند:
«‏إِنَّ ثَلَاثَةً فِي ‏ ‏بَنِي إِسْرَائِيلَ ‏ ‏أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » 
« سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3)
 
پی‌نوشت :
1.  التوحيد (للصدوق)، ص: 332
2.  اعراف/96
3.  صحیح بخاری:4/172
نویسنده : جواد حیدری
0
ديدگاه