in the name of god

دسته بندی ها

تبلیغات و حمایت ها

0

0

26

۱۸ مرداد ۱۳۹۷

اثبات امامت امام علی علیه السلام

تولید شده در سایت ندای شیعه

اثبات امامت امام علی علیه السلام

 

ولايت علي بن ابي طالب در قرآن

آيات فرواني در قرآن كريم وجود دارد كه به صورت مستقيم و غير مستقيم مي‌توان به آن‌ها براي اثبات ولايت و امامت اميرمؤمنان عليه السلام استناد كرد؛ از جمله:

آيه‌ ولايت

{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ}.

المائدة: 55.

سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پيامبر او و كساني هستند كه ايمان آورده‌اند؛ همان‌ها كه نماز را بر پا مي‌دارند، و در حال ركوع، زكات مي‌دهند.

 

طبري در تفسير خود به نقل از مجاهد نوشته است:

{إنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ} الآیة. نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راکع.

تفسير الطبري، ج 6، ص 390

اين آيه درباره‌ی علي بن أبي طالب عليه السلام نازل شده است و او در حال ركوع صدقه داده است.

 

همچنین ابن أبي حاتم در تفسير خود از عتبة بن أبي حكيم همين مطلب را نقل كرده است:

تفسير ابن أبي حاتم، ج 4، ص1162.

 

ابن تيميه در باره‌ی تفسير طبري و تفسير ابن أبي حاتم گفته:

تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التي یعتمد علیها في التفسیر.

منهاج السنة، ج7، ص179.

تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است كه روايات نقل شده در آن‌ها، در تفسير قرآن قابل اعتماد هستند.

 

آلوسي در باره‌ی شأن نزول اين آيه گفته است:

وغالب الأخباريّين علي أنّ هذه الآية نزلت في علي كرّم اللّه وجهه.

روح المعاني، ج6، ص167.

اكثر صاحبان روايت، بر اين باور هستند كه اين آيه در باره‌ی علي كرم الله وجهه نازل شده است.

و همچنين گفته است:

والآية عند معظم المحدثين نزلت في علي.

روح المعاني، ج6، ص186.

از ديدگاه بيشتر محدثين، اين آيه در باره‌ی علي بن ابي طالب عليه السلام نازل شده است.

 

آيه ابلاغ

{يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ} 

المائدة: 67.

اي پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن؛ و اگر چنين نكنی، رسالت او را انجام نداده‌اي. خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، حفظ میكند.

 

ابن أبي حاتم در تفسير خود از ابو سعيد خدري نقل كرده است:

نزلت هذه الآية... في علي بن أبي طالب.

تفسير ابن أبي حاتم، ج 4، ص1172.

اين آيه در باره‌ی علي بن ابي طالب نازل شده است.

 

آلوسي در تفسير خود می‌نويسد:

روي ابن مردويه عن ابن مسعود قال كنا نقرأ علي عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ عليّاً وليُّ المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.

روح المعاني، ج6، ص193

ابن مردويه از ابن مسعود نقل مي‌كند كه ما در زمان رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم اين آيه را اينگونه مي‌خوانديم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي ولي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده‌اي.

 

و سيوطي اين روايت را اين چنين نقل كرده است:

بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ علياً مَولَي المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.

الدر المنثور، ج2، ص298 و فتح القدير، ج 2، ص60 و المنار: ج 6، ص463.

آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي مولاي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده‌اي.

 

آيه اكمال دين

{أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الاِْسْلاَمَ دِيناً}.

المائدة: 3.

امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.

 

خطيب بغدادي با سند معتبر نقل كرده است كه اين آيه بعد از معرفي اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم، نازل شده است:

وَهُوَ یَومُ غَدیرِ خُمّ لَمَّا أخَذَ النَّبِيُّ (ص) بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؟ "، قَالُوا: بَلَي يا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلَي كُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}.

تاريخ بغداد، ج8، ص284

روز غدير خم، زماني كه پيامبر دست علي بن ابي طالب را گرفت، سپس فرمود: آيا من سرپرست مومنان نيستم؟ گفتند: بله اي رسول خدا! فرمود: هركس كه من مولاي او هستم پس علي مولاي اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبريك تبريك بر تو اي فرزند ابي طالب؛ زيرا از اين پس تو مولاي من و مولاي كل مسلمانان هستي، سپس اين آيه نازل شد: امروز، دين شما را برايتان كامل كردم.

 

ابن كثير نقل كرده است كه عمر خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام گفت:

أصبحت الیوم ولي کل مؤمن.

البداية والنهاية، ج 7، ص350.

تو از اين پس، سرپرست تمام موم--نان شدي.

 

ولایت علی بن ابی طالب در سنت

حديث ولايت

علماي اهل سنت با سندهاي صحيح نقل كرده‌اند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود:

إنّ علیّا منّي وأنا منه وهو وليّ کلّ مؤمن بعدي.

به راستي علي از من است و من از او هستم و او سرپرست همه مؤمنان، پس از من است.

 

حاكم نيشابوري پس از نقل اين روايت گفته:

صحيح علي شرط مسلم.

المستدرك ج 3 ص 110.

اين روايت صحيح است و شرايط صحيح مسلم را دارد.

 

شمس الدين ذهبي نيز در تلخيص المستدرك اين روايت را «صحيح» دانسته است.

 

محمد ناصر الدين الباني نيز در باره‌ی اين روايت گفته:

صحّحه الحاکم الذهبي وهو کما قالا.

السلسلة الصحيحة، ج5، ص222.

اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده‌اند. اين روايت، صحيح است همان گونه است كه حاكم و ذهبي گفته‌اند.

 

 

دلالت كلمه ولي بر خلافت

براي فهم دقيق معناي كلمه‌ی «ولي» بايد به سراغ كلمات خلفاي اهل سنت در صدر اسلام برويم كه آن‌ها از اين معنا چه فهميده است. ابن كثير در البدايه والنهايه گفته است:

قال ابوبكر: قد وُلِّیتُ أمرکم ولست بخیرکم. إسناد صحيح.

البداية والنهاية ج 6 ص 333.

ابوبكر (در نخستين سخنراني خود بعد از خلافت) گفت: من حاكم شما شدم؛ و حال آن كه از شما بهتر نيستم.

 

مسلم در صحيح خود نقل كرده است كه عمر بن خطاب گفت:

فلمّا توفّي رسول الله قال أبوبکر: أنا ولّي رسول الله (ص)... ثُمَّ تُوفِّیَ أبُوبَکر وَأنَا وَلِيُّ رَسُولِ الله (ص) وَوَلِيُّ أبي بَکر.

مسلم ج5 ص 152 ح 4468.

زماني كه رسول خدا وفات كرد ابوبكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم.... بعد ابوبكر فوت كرد من جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم.

 

روشن است كه نمي‌توان معناي كلمه‌ی «ولي» را در اين روايات به معناي «دوست»، «ناصر» و... گرفت؛ بلكه تنها مي‌توان به معناي حاكم، خليفه، سرپرست گرفت؛ زيرا اگر به معناي دوست باشد، اين معنا استفاده مي‌شود كه ابوبكر و عمر گفته‌اند كه تا رسول خدا زنده بود، ما با شما دوست نبوديم و الآن دوست شده‌ايم.

 

حديث الخلافة

ابن أبي عاصم در كتاب السنة مي‌نويسد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:

وأنت خلیفتي في کلّ مؤمن من بعدي

تو پس از من، جانشين من در ميان همه مؤمنان هستي

الباني در باره‌ی سند اين روايت گفته:

إسناده حسن.

كتاب السنة لابن أبي عاصم، ص551.

سند اين روايت «حسن» است.

 

 

حاكم نيشابوري اين روايت را اين چنين نقل كرده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:

إِنَّهُ لا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي.

المستدرك، ج3، ص133.

شايسته نيست كه من از ميان مردم بروم؛ مگر اين كه شما جانشين من باشي.

 

 

الباني وهابي در باره‌ی سند اين روايت مي‌گويد:

صحّحه الحاكم والذهبي وهو كما قالا.

السلسلة الصحيحة، ج 5، ص222.

اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده است و اين روايت صحيح است، همان گونه حاكم و ذهبي گفته‌اند.

 

حديث امامت

ابونعيم اصفهاني با سند معتبر در كتاب معرفة الصحابه نقل كرده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود:

انْتَهَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَي السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَي، فَأُوحِيَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بِثَلاثٍ: «أنَّهُ إمَامُ المُتَّقِینَ، وَسَیِّدُ المُسلِمِینَ، وَقَائِدُ الغُرِّ المُحَجَّلِینَ إلَي جَنَّاتِ النَّعِیمِ».

معرفة الصحابة، ج 3، ص 1587،

هنگامي كه در شب معراج به سدرة المنتهي رسيدم، خداوند به من در باره‌ی علي (ع) سه چيز وحي كرد:

به راستي كه او پيشواي پرهيزگاران، سردار مسلمانان و جلودار رو سفيدان به سوي بهشت سرشار از نعمت خداوند است.

اين روايت معتبر است؛ چنانچه حاكم نيشابوري گفته است:

صحيح الاسناد.

المستدرك، ج3، ص138.

سند اين روايت صحيح است.

 

0
ديدگاه